"Fauwater moet zich aan de regels houden"

Op 10 december 2012

De chalets op het Fauwater zitten voorlopig nog altijd zonder stroom. De Poolse gastarbeiders die er woonden, verblijven tijdelijk in andere hotels in de regio. De eigenaar van het chaletpark wil deze week opnieuw gas en elektriciteit en trekt naar de Raad van State. Barnhy van Loon, de eigenaar van hotel -en chaletpark Fauwater, heeft een voorlopige keuring van het elektriciteits -en gasnetwerk op zijn camping laten uitvoeren. Hij hoopt dat de Raad van State hem dinsdag de nodige vergunning levert voor gas en elektriciteit.

Burgemeester Ward Kennes adviseert negatief: "De man heeft nu een voorlopige keuring laten uitvoeren op de hoofdleiding naar de chalets. Maar de individuele chalets werden niet gekeurd en ze blijven levensgevaarlijk. Er is nog altijd een acuut elektrocutiegevaar." De burgemeester is gefrustreerd over de aanpak van de eigenaar. Het gemeentebestuur voorzag vorige week met 244 bedden aan tijdelijke opvang in jeugdcentrum De Hoge Rielen, maar het aanbod werd niet aanvaard. "Het gemeentebestuur wordt hier onterecht afgeschilderd als boeman. Terwijl het de eigenaar is die de mensen op de camping om woekerprijzen vraagt voor een overnachting in mensonwaardige omstandigheden. Wij willen het Fauwater helemaal niet sluiten, maar vragen enkel om de wet na te leven."

De burgemeester wordt bijgestaan door de oppositiepartijen. "De controleactie van 2 december was nodig", verduidelijkt gemeenteraadslid Jeroen Van de Water (N-VA). " Onze gemeente leeft voor een stuk van toerisme en het Fauwater is geen aantrekkelijke plek voor toeristen. Het chaletpark mag blijven, maar enkel als ze zich aan de regels houden." (DVGT)