N-VA Kasterlee

Indrukwekkende politiemacht valt binnen in chaletpark

Op 3 december 2012

Bij een grootscheepse controleactie, met een indrukwekkende politiemacht, werden op camping en chaletpark Fauwater heel wat onregelmatigheden vastgesteld.

Zondagochtend leek de omgeving van hotel Fauwater wel een belegerde vesting. Meer dan 100 agenten (brandweer, politie te paard, milieupolitie, woon- en belastinginspectie en de dienst vreemdelingenzaken) controleerden meer dan 200 bewoners in een negentigtal chalets rond het hotel. Omdat veel chaletbewoners Oost-Europeanen zijn, was een tolk aanwezig. De brandweer zag op veel plaatsen een gebrek aan brandveiligheid. De individuele chalets waren niet gekeurd voor gas en elektriciteit. Er werden tientallen stedenbouwkundige overtredingen vastgesteld.

Het merendeel van de verblijvers in de chalets was niet vermeld op de hotelfiches. Op de camping bevonden zich vijf geseinde personen. Eén voertuig werd in beslag genomen. Niemand werd aangehouden. Openstaande boetes werden onmiddellijk geïnd.

Het chaletpark werd al langer in de gaten gehouden. Deze zomer nog klaagde N-VA Kasterlee een aantal onregelmatigheden aan. Gisteren kwam burgemeester Ward Kennes (CD&V) ter plaatse. ‘We willen met deze inval een duidelijk signaal geven', aldus Kennes,

In de loop van de namiddag werd een elektricien ontboden om onveilige elektrische installaties af te sluiten.

Geviseerd

Barnhy Van Loon, uitbater van hotel Fauwater, voelt zich geviseerd: ‘Het hele jaar door krijgen wij allerlei inspecties', zegt hij. ‘We dachten met verscheidene instanties tot een akkoord te kunnen komen om een aantal problemen aan te pakken. Begin september hebben we van Toerisme Vlaanderen nog een vergunning als verblijfspark gekregen. De wetgeving daarvoor verschilt van die van een vakantiepark. Vandaag is de politie massaal aanwezig. Maar waar waren ze toen we deze zomer hun assistentie vroegen bij overlast van een aantal Ierse trekkers?' Van Loon stapt naar zijn advocaat.

Volgens burgemeester Kennes had de uitbater op voorhand al voldoende waarschuwingen gekregen. Het departement ‘Internationaal Vlaanderen- dienst toeristische vergunningen' kan volgens hem op basis van de gedane vaststellingen oordelen of een intrekking van de vergunning nodig is.