Laat de Ark niet zinken!

Op 8 mei 2013, over deze onderwerpen: Ark van Noë

De Ark van Noë was decennia lang een belangrijke trekpleister in Lichtaart. Het domein draaide, dankzij vrijwilligers, al die jaren uitstekend en trok massa’s volk van Kasterlee en omstreken. Sinds de gemeente de Ark heeft gekocht, ligt plots alles stil. En de eerste aankoopplannen lagen jaren geleden al op tafel. Van een proactief beleid gesproken. De Ark staat te verkommeren en nu merkt de gemeente op “dat er dringend oplossingen gezocht moeten worden”. De vele bezoekers staan teleurgesteld voor een gesloten deur zonder enige informatie of het dagrecreatiecentrum nog de deuren zal openen of niet.

De bevoegde schepen repliceert dat de gemeente het niet haar kerntaak acht om een horecazaak uit te baten, maar waarom heeft zij de Ark dan in de eerste plaats gekocht? Er circuleren geruchten dat Natuur en Bos in de Ark zou ondergebracht worden en het recreatieve gedeelte afgestoten zou worden. Of wordt de Ark verkommerd omdat de zaak op Lichtaarts grondgebied ligt? Met slechts anderhalve Lichtaartse schepen is deze deelgemeente ondervertegenwoordigd in het schepencollege.

Onder druk van N-VA Kasterlee is de gemeente op zoek naar een tijdelijke uitbater die met een mobiele toog de Ark deze zomer toch zou kunnen openstellen. Maar dit is geen duurzame oplossing en de burgers willen dat de Ark weer in haar oorspronkelijke glorie wordt hersteld – met het recreatieve karakter eraan. Volgens de gemeente zou renovatie een half tot één miljoen euro kosten, maar er is nooit een professionele kostenraming opgesteld. Er worden gewoon bedragen genoemd om investeerders en uitbaters af te schrikken, lijkt het. En geld voor een prijzig managementbureau om de situatie van de Ark te beschrijven – een situatie die ons allen wel gekend is – is er wel, maar een budget om de noodzakelijke renovaties uit te voeren (die volgens ons ver onder de vernoemde bedragen liggen!) zou er niet zijn?

De Ark van Noë is voor ons wel een prioriteit en N-VA Kasterlee zal dit dossier blijven opvolgen tot er een goede oplossing uit de bus kan komen voor alle bezoekers van de Ark.

Jo Van de Water