N-VA Kasterlee

Lichtaart en Tielen vragen aandacht

Op 22 januari 2014

De tevredenheid over burgemeester Ward Kennes daalde lichtjes. ‘Normaal’, vindt hij, ‘in de meeste gemeenten daalt de tevredenheid. Wie zijn verantwoordelijkheid neemt, maakt zich niet altijd populair.’

N-VA benadrukt de onvrede rond parkeermogelijkheden, betaalbaar wonen en het onderhoud van wegen en voetpaden.

Kennes is erg tevreden over de verjongde bewindsploeg: ‘Er zijn drie competente collega's bijgekomen in het schepencollege. Ze zijn stuk voor stuk heel gedreven.’

De burgemeester paait de oppositie ‘die vaak een constructieve bijdrage levert tot het debat; in vele dossiers zitten we op eenzelfde lijn als de N-VA.’

N-VA, de grootste oppositiepartij, vindt het jammer geen deel uit te maken van het bestuur.

Ze wijst op de onvrede rond parkeermogelijkheden, betaalbaar wonen en het onderhoud van wegen en voetpaden.

‘Bovendien is de vertegenwoordiging van deelgemeente Lichtaart ondermaats. Het lijkt wel alsof Lichtaart op het strafbankje moet zitten omdat de bewoners bij de verkiezingen niet massaal op CD&V stemden.’

Burgemeester Kennes is ook Vlaams Parlementslid. ‘Die twee functies versterken elkaar inhoudelijk en qua politieke slagkracht.’ Een goed voorbeeld daarvan vindt Kennes de realisatie van de noord-zuidverbinding tussen Kasterlee en Geel. ‘Die vormt ook een logische verbinding tussen E34 en E313 en zal hopelijk vele woonkernen ontlasten.’

Koning auto kreeg een tunnel, maar fietsers blijven in de kou want ‘de dossiers voor fietspaden langs de Poederleesteenweg en de Olensteenweg vorderen heel traag,’ zegt Kennes.

N-VA verwacht eveneens dat de noord-zuidverbinding de verkeersdruk in Kasterlee zal doen afnemen, maar vraagt ook aandacht voor de centra van Lichtaart en Tielen: ‘In die twee dorpscentra dienen de fietsers eigenlijk als verkeersremmers.’

In de strijd tegen drugs benadrukt de burgemeester ‘dat dat het werk van de politie is, die in de regio geregeld cannabisplantages oprolt.’ N-VA vindt dat aan het drugsprobleem weinig wordt gedaan: ‘De dealers en hun pleisterplaatsen zijn gekend. De burgemeester zegt niet bevoegd te zijn, maar is toch lid van het politiecollege van zone Turnhout. Het vijfpuntenplan van N-VA ter zake werd botweg van de tafel geveegd.’