Faalt het Kastels horecabeleid?

Op 8 maart 2017

Dat een succesvol toeristisch beleid niet kan zonder aantrekkelijke horeca is een evidentie. Hoe prachtig onze natuur ook, als na de wandeling geen streekbiertje kan genuttigd worden of er na een speelnamiddag op de Kabouterberg geen pannenkoeken volgen, is een uitje niet volledig.

Waar vroeger ondernemers zich bijna verdrongen om een zaak in Kasterlee te beginnen of over te nemen, merken we nu dat hotels, restaurants en cafés steeds vaker langdurig leeg blijven.

De horecaleegstandslijst is intussen echt wel indrukwekkend: De Lork in Lichtaart, Rielenhoef,  Louis (waar nu wel gedurende 2 maanden een Pop-up in uitgebaat wordt), Den en Heuvel, Torenhof in Lichtaart, De Leeuw in Kasterlee (gaat in mei terug open na een lange periode van leegstand),  De Residentie in Lichtaart, Victoria in Lichtaart, Cheers in Lichtaart en misschien vergeten we hier en daar nog een zaak.

Wij willen als N-VA fractie zeker niet uitsluitend de schuld leggen bij de gemeentelijke overheid; voor de uitbouw en bedrijfsvoering van een succesvolle horecazaak is immers passie, kennis en gedrevenheid nodig. Waar wij wel aandacht voor vragen is dat het bestuur in haar horecabeleid alle nodige flankerende maatregelen voorziet om de horeca in Kasterlee te ondersteunen. Het is niet omdat je in het verleden altijd een toeristische trekpleister bent geweest, dat dit in de toekomst ook zo zal blijven. We leven in tijden waarin alles om ons heen in snel tempo aan het veranderen is. Het gemeentebestuur moet er over waken dat we met onze gemeente de toeristische trein naar de toekomst niet missen. Het sluiten van hotels en de langdurige leegstand van cafés en restaurants zijn alvast alarmsignalen die niet genegeerd mogen worden. Het lijkt ons als N-VA dan ook niet onzinnig dat het gemeentebestuur in Kasterlee met alle (toeristische) actoren rond de tafel gaat zitten en een toekomstpact uitwerkt voor de horeca en het verblijfstoerisme in onze gemeente.

Enkel zo kan Kasterlee blijven wat het steeds geweest is: een bruisende toeristische gemeente met zowel traditierijke als eigentijdse en originele horeca.

Kris Goossens