Geen cadeau van 50 euro voor elke inwoner van Kasterlee

Op 22 december 2016

Wellicht hebt u ze ook gelezen: de hoeraberichten van ons gemeentebestuur in de pers over de “vondst” van bijna drie miljoen euro in de gemeentelijke boekhouding. Het ging niet om “echt gevonden geld” maar om geld dat door foutieve boekingen in het verleden nu budgettair ter beschikking komt. Dat deze vondst een gebrekkige interne controle blootlegt, vergat men er u ook  bij te vertellen.

Eigenlijk komt het erop neer dat u en ik, elke belastingbetaler in Kasterlee, een jarenlange renteloze lening van in totaal drie miljoen euro aan de gemeente heeft gegeven. Een lening die bovendien overbodig zou geweest zijn, indien men tijdig de fouten had opgespoord en rechtgezet.

Het zou dan ook maar gepast zijn, zo vonden wij, om dankjewel te zeggen tegen onze bevolking. Daarom stelde onze fractie voor om elke inwoner van Kasterlee een Kastelse cadeaubon van 50 euro te schenken. Een doordacht en perfect haalbaar voorstel. Iedereen tevreden: onze inwoners die een deel van het geleende geld terugkrijgen, onze handelaars en horeca die door de bonnen een extra duwtje in de rug krijgen én het gemeentebestuur dat toch nog over twee derde van het “gevonden” geld kan beschikken.

Fout gedacht blijkbaar: op de gemeenteraad van oktober besliste CD&V om niet in te gaan op ons voorstel en het geld integraal in kas te houden. Geen eindejaarsmeevaller dus voor onze inwoners,  het geld blijft immers opgepot. Tot het volgende prestigeproject? Voor een bedankje moet u niet bij CD&V zijn!

Kris Goossens
N-VA Kasterlee