Gemeente Kasterlee verhuurt gloednieuwe brandweerkazerne aan de brandweerzone…zonder huurcontract.

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid

Bijna 140.000 euro. Zoveel huur krijgt de gemeente Kasterlee jaarlijks van de brandweerzone Taxandria voor het gebruik van de brandweerkazerne die in 2014 door de gemeente Kasterlee gebouwd is. Na opzoekwerk van N-VA Kasterlee blijkt echter dat er nooit een huurcontract werd opgesteld. “Een zeer bizarre constructie die bij veel mensen vragen doet rijzen, niet in het minst bij de brandweerlieden in de kazerne van Kasterlee,” aldus Kris Goossens en Jeroen Van de Water van N-VA Kasterlee.

Naar aanleiding van een discussie binnen het Kastelse N-VA bestuur, vroeg fractieleider Kris Goossens bij de gemeente Kasterlee het huurcontract op. “Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat er geen huurcontract is. De gemeente gaf wel aan dat ze hier al jaren vragende partij voor is, maar er werd er nog steeds geen contract opgesteld. Tot nog toe werd de huur steeds correct betaald. Maar wat als die betalingen plots stopgezet worden? Of als er discussies ontstaan? Dan hebben wij als gemeente een bindend document nodig om onze rechten te vrijwaren.”

Een huurcontract bij het verhuren van dergelijke grote gebouwen, waarin vele dure materialen opgeslagen worden, is nochtans de logica zelve om de rechten en plichten van zowel huurder als verhuurder duidelijk af te lijnen. “Als er morgen problemen rijzen tussen de brandweerzone en de gemeente Kasterlee, dan is er dus geen enkele juridische basis om op terug te vallen waarin alle rechten en plichten beschreven zijn. Nochtans is de burgemeester van Kasterlee tot vorig jaar ook nog voorzitter geweest van de brandweerzone Taxandria. Dit had hij dus, in het belang van onze bevolking, perfect kunnen en moeten regelen,” aldus Jeroen Van de Water.