N-VA Kasterlee wil deze legislatuur geen beslissing meer over nieuw containerpark

Op 25 januari 2018

Op de gemeenteraad van dinsdag 23 januari zal de N-VA fractie op de gemeenteraad de principiële goedkeuring vragen om dit jaar geen beslissing meer te forceren over een mogelijke verhuis van het containerpark. “Dit is een te ingrijpende beslissing om zo vlak  voor het einde van een legislatuur nog door te voeren, vooral omdat er bij de bevolking niet het minste draagvlak is voor deze plannen,” aldus gemeenteraadslid Jo Van de Water.

Vorige week maakte IOK en het gemeentebestuur op een bewonersvergadering in Achterlee (gehucht van Lichtaart) bekend dat men het bestaande containerpark in Rielen zou willen sluiten en een nieuw containerpark wil openen in Achterlee. Een containerpark dat zowel voor Kasterlee als Lille moet dienen en dat in beheer van IOK zou zijn. Jo Van de Water: “De inplanting in Achterlee houdt geen steek, vlak naast een drukke gewestweg en vlak aan een spoorwegovergang. Het verkeer zal daar dikwijls vast staan. Ook zal er binnenkort een dubbel fietspad aangelegd worden op de Poederleesteenweg, aan de kant waar zowel de in- als uitrit van het containerpark zou komen. Zo creëer je al meteen opnieuw een gevaarlijke situatie voor de fietsers. Daarnaast zien wij ook absoluut niet in waarom we naar een containerpark moeten gaan dat we samen met Lille dienen te delen. De burgemeester verwijst graag naar het gezamenlijk containerpark van Dessel en Retie, maar dat is dan in totaal voor 20.000 inwoners. Een containerpark voor Kasterlee en Lille zou bijna 40.000 inwoners moeten dienen. Dat is totale waanzin.”

Maar daar stoppen de bedenkingen van de N-VA fractie niet. “Er is bij de bevolking geen draagvlak om een containerpark te creëren dat in beheer van IOK gaat zijn. Dat zal duurder uitvallen voor de inwoners en de huidige werknemers van ons containerpark zouden daar niet kunnen gaan werken, dit terwijl de bevolking heel tevreden is van de dienstverlening daar,” aldus Van de Water

De N-VA fractie vindt het niet verantwoord om dergelijk dossier, waarvoor niet het minste draagvlak is bij de inwoners, nog vlak voor de verkiezingen goedgekeurd te krijgen. N-VA zal dinsdag dan ook aan de gemeenteraad de principiële goedkeuring vragen om in dit dossier deze legislatuur geen beslissingen meer te nemen, zodat de volgende bestuursmeerderheid niet aan bepaalde akkoorden of contracten vast zal zitten. Indien de huidige meerderheid toch deze legislatuur nog bepaalde beslissingen in dit dossier wil doorvoeren, zal de N-VA fractie hierover klacht indienen bij de toezichthoudende overheid, op basis van de omzendbrief “periode van voorzichtige zaken” *.

* Dat is de periode vóór de verkiezingen waarin schepencolleges geen beslissingen meer mogen nemen die nodeloos het beleid van de volgende ploeg in het gedrang brengen of de financiën bezwaren.