Ontvlambare situatie bij Kastelse brandweer

Op 31 augustus 2016, over deze onderwerpen: Veiligheid

U heeft er de voorbije weken en maanden waarschijnlijk al iets over gelezen, maar er heerst ongenoegen binnen het brandweerkorps van Kasterlee.  Bron van dit ongenoegen is het nieuwe oproepsysteem. Hierdoor zijn de uitruktijden van onze brandweerlieden gestegen, en in situaties waarin elke seconde van levensbelang kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij een woningbrand of een ongeval, baart dat onze brandweermannen en ook ons veel zorgen.

Kort samengevat komt het er op neer dat vroeger, bij het oude systeem, elke vrijwillige brandweerman werd gealarmeerd bij een dringende interventie. Zodra er dan 6 man in de kazerne aanwezig was, kon de eerste wagen vertrekken. Het nieuwe oproepsysteem zal slechts een beperkt aantal brandweermannen op willekeurige basis oproepen, met alle gevolgen vandien. Het korps van Kasterlee kon in het oude systeem uitpakken met een gemiddelde uitruktijd van 3 minuten en 20 seconden. In dit nieuwe systeem dreigt dit volgens de brandweermannen zelf te verschuiven naar 7 tot 15 minuten. Het zal dus uw huis maar wezen dat in brand staat!

Verder zit er ook een serieuze haar in de boter tussen de leiding van de brandweerzone en de Kastelse brandweermannen. Dit viel duidelijk op tijdens de gemeenteraadscommissie van 16 augustus, toen de Waarnemend Zonecommandant zijn uiteenzetting deed over de onvrede bij de Kastelse brandweer, en het publiek, bestaande uit Kastelse brandweermannen, regelmatig en zeer duidelijk liet merken dat het zich niet kon vinden in die uiteenzetting.

Er heerst dus een ongezonde cocktail van ontgoocheling en frustratie binnen het Kastelse brandweerkorps. De motivatie zakt zienderogen en steeds meer van deze vrijwilligers denken aan stoppen.  Wij roepen onze burgemeester, die ook voorzitter is van het zonecollege van de brandweer, dan ook op om de dialoog tussen hemzelf, de leiding van het korps en de brandweermannen te herstellen, met respect voor de vragen en verzuchtingen van de brandweermannen.

Verder dringen wij aan om voor dringende interventies terug te keren naar het oude oproepsysteem. Dit is ook een vraag van de brandweermannen, en zou hopelijk het begin kunnen zijn van een nieuwe start voor dit korps, waardoor de motivatie en het plezier bij deze vrijwilligers kan terug keren.

Het Kastelse brandweerkorps staat in brand. Het is nu aan de leiding en aan onze burgemeester om deze brand te blussen, vooraleer er van het korps niets meer overschiet.

Jo Van de Water
N-VA Kasterlee