Provincie Antwerpen helpt scholen bij verkeerseducatie

Op 16 november 2015, over deze onderwerpen: dorpskern, Openbare werken & Verkeer

Met het 10op10-project werkt de provincie Antwerpen aan actieve verkeers- en mobiliteitseducatie in basisscholen. Ook in Kasterlee worden de leerlingen van De Parel, De Mast en De Pagadder door het 10op10-team voorbereid op een veilige deelname aan het verkeer. Bovendien kon De Pagadder dit jaar nog rekenen op 5.000 euro aan provinciale subsidies om de schoolomgeving veiliger te maken.

Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens en plaatselijk provincieraadslid Kris Goossens zijn terecht fier op het 10op10-project: “Verkeersveiligheid blijft een speerpunt binnen het lessenpakket in de basisschool. Jong geleerd is oud gedaan, daarom blijft de provincie investeren in dit mobiliteitsproject. Met 10op10 bereiken we een hele generatie van jonge kinderen die zich ook in de toekomst bewust en veilig kunnen verplaatsen in het verkeer.”

Het 10op10-project ondersteunt scholen van het basisonderwijs op basis van drie belangrijke principes: praktijklessen op school, een veilige schoolomgeving en een stevig draagvlak bij ouders, politie en gemeente. De provinciale diensten bieden kant en klare lessenpakketten voor leerkrachten voor een actieve verkeerseducatie. Kinderen oefenen eerst op de speelplaats en testen daarna hun praktijkkennis in de schoolomgeving. Dankzij de provinciale subsidies kunnen scholen en gemeenten lesmateriaal aankopen en werk maken van een veiligere schoolomgeving. Deelnemende scholen worden telkens beloond met een deellabel, wie heel het traject doorloopt krijgt echt een 10op10.

“Door deze totaalaanpak zorgen we er niet alleen voor dat kinderen goed worden voorbereid op het verkeer, maar ook dat de ouders meewerken aan een veilige schoolomgeving.”, legt Kris Goossens uit. “Ondertussen bereiken we jaarlijks meer dan 250 scholen en al meer dan 69.000 leerlingen. Het is een bewuste keuze geweest om niet te besparen op dit project en integendeel vol in te zetten op verkeersveiligheid en verkeerseducatie. We merken telkens opnieuw dat onze aanpak werkt en steeds vaker schrijven scholen zich in op advies van enthousiaste collega’s.”

Ook in Kasterlee kennen ze 10op10 al lang. Al in 2006 zijn er materialen aangekocht door de steun van 10op10. Dankzij de aankoop van een aanhangwagen voor een mobiel verkeersparcours kunnen leerkrachten makkelijk praktijklessen organiseren op de speelplaats. Ook is er geïnvesteerd in loopfietsen en helmen en in een veiligere schoolomgeving van De Pagadder. Zo werkt de provincie Antwerpen aan een veiliger Kasterlee voor de jeugd.