Veilig sporten in Lichtaart?

Op 8 juli 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid

In juni werd op de gemeentelijke commissie Sport de plannen toegelicht voor de verdere opwaardering van het sportcentrum Molenstraat in Lichtaart, een project dat in 2013 gestart is. Ook de lang beloofde parking, die het mobiliteitsprobleem op dit complex dient op te lossen, werd voorgesteld.

Wat zal deze nieuwe parking allemaal inhouden? Een volledig nieuwe in- en uitrit, een kiss- & ride zone, plaatsen voor mindervaliden en fietsenstallingen. Dit alles moet ervoor zorgen dat heel het complex autoluw wordt en koning fiets veiliger op zijn of haar bestemming geraakt.

In het verleden is altijd gezegd geweest dat de werken onmiddellijk aangevat zouden worden na het huidige voetbalseizoen (op deze moment dus) maar op de commissie kwam onze fractie tot de vaststelling dat de werkzaamheden en de te volgen procedures nu pas zijn opgestart zodat de parking pas ten vroegste in juli 2018 zal klaar zijn.

Hierdoor zullen de sporters en bezoekers aan het sportcomplex nog een jaar langer moeten omgaan met de enorme verkeersdrukte daar, vooral bij het begin en einde van de trainingsmomenten, en onze fietsers en voetgangers zullen nog maar eens een jaar moeten slalommen tussen al de auto’s.

N-VA juicht de aanleg van een nieuwe parking toe, alleen zijn we teleurgesteld dat er nog een gans sportseizoen verloren gaat om de hele verkeersproblematiek in de Molenstraat op te lossen. We zijn bezorgd om onze sportende burgers en hebben daarom met aandrang aan de schepen van sport gevraagd om tegen het begin van het nieuwe sportseizoen (begin augustus) tijdelijke maatregelen uit te werken om dit sportcomplex veiliger en vlotter toegankelijker te maken voor elk sportend kind dat te voet of met de fiets komt. Met kleine ingrepen zoals een parkeerverbod op bepaalde plaatsen, het gebruik van een tijdelijke parking tijdens drukke weekends, extra controles door de wijkagent,… moet het mogelijk zijn om het komende sportseizoen veilig door te komen en kunnen we enkel maar hopen dat de aanleg van de nieuwe parking niet nog eens een seizoen vertraging oploopt.