Waarheen met het containerpark?

Op 21 juni 2017, over deze onderwerpen: Milieu

N-VA Kasterlee is al bij al best tevreden met het huidige containerpark van Kasterlee: centraal gelegen en dus goed bereikbaar voor de inwoners van onze drie deelgemeenten Tielen, Lichtaart en Kasterlee. Bovendien is de kost voor het storten van afval er meer dan redelijk te noemen, en ook de bediening is er prima. Probleem is echter de zonevreemde inplanting en de aflopende milieuvergunning. En dus moet er een oplossing gezocht worden.

Het gemeentebestuur wil graag samen met de gemeente Lille een containerpark opzetten onder intercommunale vlag van IOK.  Een oplossing waar wij geen voorstander van zijn. En dat om verschillende redenen. Van naburige IOK containerparken weten we dat de kost voor het storten van afval significant zal stijgen; iets wat wij absoluut willen vermijden. De gezochte locatie bevindt zich ergens tussen de twee gemeenten in en dat zal de bereikbaarheid ervan, zeker voor de inwoners van deelgemeente Kasterlee, enorm bemoeilijken. Bovendien geven we zo nog meer macht aan IOK afvalbeheer met bijhorende hoge kosten en komen we weer een stap dichter bij de invoering van  het door hen gepromote Diftarsysteem (waarbij elke afvalophaling gewogen wordt).

Wat is onze visie? Er wordt momenteel een ruimtelijk uitvoeringsplan ontwikkeld voor zonevreemde bedrijven in gans Kasterlee. Ons voorstel is dan ook om het huidige containerpark hierin op te nemen en zo een regularisatie mogelijk te maken. Op die manier slaan we twee vliegen in één klap: we houden het containerpark in gemeentelijke handen en garanderen zo de betaalbaarheid van containerparkafval voor onze inwoners én we behouden de gunstige centrale ligging. Gemeentebestuur, waar wacht u op?