Zieltjes winnen aan de schoolpoort

Op 15 maart 2017, over deze onderwerpen: Openbare werken & Verkeer, Veiligheid

Verkeersveiligheid is een thema dat iedereen aanbelangt. Zo postten onze collega’s van CD&V in alle Groot-Kastelse brievenbussen een nieuwjaarskaartje met daarop de belofte om de schoolomgeving van ’t Bosvriendje verkeersvriendelijker te maken. Een vreemde zet, want toen dit thema drie jaar geleden werd aangekaart was er nog geen haast mee gemoeid. Of gaat het er bij onze burgemeester en schepenen enkel om zieltjes te winnen aan de schoolpoort?

Feit is dat heel wat kleuters, vaak ook beginnende fietsertjes, de drukke Poederleesteenweg (N123) over moeten maar ze zijn zich nog niet bewust van de gevaren van deze weg. In dat opzicht zat ik op dinsdag 13 mei 2014, intussen dus drie jaar geleden, samen met onze burgemeester Ward Kennes en Ingrid Sas, directrice van  ’t Bosvriendje, aan tafel om de verkeersonveilige situatie te bespreken. Ik maakte deel uit van het gesprek als spreekbuis voor de ouderraad, waarin mijn recent overleden echtgenote zetelde, maar vooral als bezorgde papa die er dagelijks zijn dochter naar school bracht. Onze vraag was of er vanuit de gemeente een gemachtigd opzichter zou worden geplaatst, bijvoorbeeld een PWA-er, die de kinderen veilig de drukke weg kon laten oversteken. Dit voorstel werd al snel afgeketst, want “kleuters zijn steeds vergezeld van een volwassene, een gemachtigd oversteker wordt enkel ingezet aan lagere scholen” kregen we als antwoord. Ook wanneer toenmalig N-VA-raadslid Yoleen Van Camp ons voorstel op de gemeenteraad bracht werd dit weggelachen. Het alternatief van verkeerslichten werd wel overwogen, maar sleept intussen al enkele jaren aan. Er zijn werken gepland de komende maanden, maar die hebben geen impact op de oversteek van de weg. De snelste en meest haalbare piste blijft een klaar-over die de kinderen ’s ochtends goed en wel aan de overkant helpt. Maar misschien zijn voor onze oranje vrienden van de CD&V de verkiezingen daarvoor nog net iets te ver weg?

Eddy Leysen