Zijn varkens belangrijker dan mensen in Kasterlee?

Op 18 november 2015, over deze onderwerpen: dorpskern, Milieu, Openbare werken & Verkeer

De plannen voor een  gigantisch varkensbedrijf in het Kastels gehucht Kleinrees kregen van het CD&V gemeentebestuur een positief milieuadvies. Gezien het hier gaat om een industriële megastal van 1400 zeugen en 6300 biggen en een uitstoot van 150 ton CO2 per jaar, is dat op zijn minst gesteld een verrassende beslissing. Des te meer omdat CD&V in haar beleidsplan zich expliciet uitspreekt tegen zulke “grondloze” megastallen, waarbij de dieren het licht nooit zien en zich engageert om de CO2 uitstoot terug te dringen. Mogen we hieruit dan besluiten dat er voor familieleden van schepenen afgeweken wordt van deze beleidsvisie? De varkensboer is immers de broer van één van de schepenen en een andere schepen heeft een mestverwerkingsbedrijf, dus ziet die de varkensboer ook maar al te graag komen. Dat er andere belangen spelen dan die van de Kastelse burger lijkt een vaststaand feit. In die zin verbazen de massale reacties van de  bevolking geenszins.

Heeft het gemeentebestuur dan niets geleerd uit het verleden?  Kasterlee had immers recent te kampen met grootschalige milieuvervuilingen door een kalverbedrijf dat tweemaal grote hoeveelheden mest loosde in de Kleine Nete. Het visbestand ging volledig teloor en de toeristische activiteiten op de Nete moesten onmiddellijk worden stilgelegd. Desondanks vorderde  het gemeentebestuur slechts één euro aan morele schadevergoeding en het kalverbedrijf mag gewoon de werkzaamheden verderzetten. Ook de nieuwe megavarkensstal zou een constante bedreiging vormen voor de kostbare Kleine Kaliebeek, die grenst aan het perceel waar de stal gebouwd zou worden. Dat is ongehoord.

De buurtbewoners, waaronder veel jonge gezinnen, dienden meer dan 300 bezwaarschriften in. Centraal staat hun jarenlange bekommernis om de verkeersveiligheid. De kleine lokale weg Kleinrees lijdt nu al dagelijks onder de vele zware vracht- en landbouwvoertuigen. Minstens acht zware transporten extra per dag zouden de situatie helemaal onhoudbaar maken. Het CD&V-bestuur, dat anders graag prat gaat op participatie en dialoog met de burger, legde alle 300 bezwaarschriften  volledig naast zich neer.

Ook het centrum van Kasterlee, dat juist verkeersluw moest worden, zou opnieuw bijkomende zware vracht te slikken krijgen, aangezien het vervoer van tanks met mest van de varkensstal niet toegelaten is via de Noord-zuidverbinding. Begrijpe wie kan…

De spandoek van het actiecomité “Varkens zijn in Kasterlee belangrijker dan mensen” vat het dossier goed samen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is