CD&V Kasterlee bezondigt zich aan vriendjespolitiek

Op 3 december 2015, over deze onderwerpen: dorpskern, Milieu

De gemeenteraad van Kasterlee boog zich vorige week over de komst van een megavarkensstal in Kleinrees. De spandoek van het actiecomité Kleinrees vatte het dossier mooi samen “Landbouw ja, vervuilende mega-varkensstal neen!”. Tegen megastallen is effectief een en ander in te brengen maar dat staat naast de eigenlijke kwestie. Namelijk dat CD&V Kasterlee zelf in het beleidsplan letterlijk heeft opgenomen dat er in Kleinrees geen ruimte is voor dergelijke megastallen. Als er dan een aanvraag voor een megastal in Kleinrees komt, dan verwacht je toch wel dat CD&V haar eigen beleid volgt en dus een negatief advies geeft. Dat is niet gebeurd. Het CD&V-schepencollege gaf een positief advies. De feiten zijn dat het “toevallig” een aanvraag betreft van de broer van een schepen en dat een tweede schepen er commerciële belangen bij heeft. Dat ruikt naar vriendjespolitiek.

Klopt het dat de boer van de megastal weg moet uit Geel en daarom naar de weinige beschikbare grond in Kasterlee verhuist? Weg moet?! De vergunning voor het varkensbedrijf in Geel loopt nog 16 jaar. Weinig beschikbare grond?! Van de 7200 ha oppervlakte dat Kasterlee telt is 3800 ha voor landbouw bestemd. Kleinrees is waardevol landschappelijk gebied – gebied waar het landschap beschermd wordt en dus enkel normale landbouwbedrijven zijn toegestaan, géén megastallen. De bezwaren van het actiecomité zijn dus wel degelijk gegrond. Bovendien heeft de bewuste varkensboer al meerdere megastallen in verschillende gemeenten dus slecht “boert” hij alvast niet.

Ook het Departement Leefmilieu van de Vlaamse Overheid boog zich over het dossier en sprak een negatief uit voor de megastal. Dat zegt genoeg. Zelfs de Vlaamse Overheid kan niet ontkennen dat CD&V Kasterlee hier flagrant het eigen beleid met de voeten treedt. Een pijnlijke zaak. Gelukkig zijn er bij de CD&V ook raadsleden die deze vriendjespolitiek niet steunen en zelfs openlijk te kennen geven dat ze niet achter het advies van hun schepencollege staan. N-VA Kasterlee vroeg hier dan ook een stemming over – “wat vinden de gemeenteraadsleden over het positief advies dat CD&V gaf?”. CD&V voelde dat de stemming de interne verdeeldheid binnen hun fractie, en plein publique, zou blootleggen. Vandaar nam het de laffe beslissing op de gemeenteraad om deze stemming niet toe te staan, met als non-argument dat “de houding van de gemeenteraad bepalen niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad zou behoren”. Tot wiens bevoegdheid hoort het dan wel om de houding van de gemeenteraad kenbaar te maken?!

Als de CD&V meerderheid lukraak agendapunten van de oppositie begint weg te stemmen, eindigt het democratisch recht. Het is een aanfluiting van de werking van de gemeenteraad. Bovendien had het onder de mat vegen van het punt als enige doel om de interne CD&V-verdeeldheid niet in het openbaar te laten komen, want iedereen weet dat de gemeenteraad bevoegd is om zich als gemeenteraad over kwesties uit te spreken. Extra pijnlijk was dat het de N-VA fractie zelf was die de hierover geldende wetgeving moest voorlezen. Aangezien de correcte gang van zaken hierna toch niet gerespecteerd werd, stapte de voltallige N-VA fractie op.

Het dossier van de megastal ligt nu op de plank van de provincie waar een commissie zich erover buigt. De commissie adviseert de Bestendige Deputatie die uiteindelijk de beslissing zal nemen. Wordt vervolgd!