Gemeentebestuur Kasterlee zet plannen containerpark on hold

Op 31 januari 2018, over deze onderwerpen: Milieu

Begin januari maakte IOK en het gemeentebestuur op een bewonersvergadering bekend dat men het bestaande containerpark in Rielen zou willen sluiten en een nieuw containerpark wil openen in Achterlee. Een containerpark dat zowel voor Kasterlee als Lille moet dienen en dat in beheer van IOK zou zijn.

N-VA – Open Vld steunde deze plannen van in het begin niet. De inplanting in Achterlee houdt geen steek, vlak naast een drukke gewestweg en vlak aan een spoorwegovergang. Het verkeer zal daar dikwijls vast staan. Ook zal er binnenkort een dubbel fietspad aangelegd worden op de Poederleesteenweg, aan de kant waar zowel de in- als uitrit van het containerpark zou komen. Zo creëer je al meteen opnieuw een gevaarlijke situatie voor de fietsers. Daarnaast is het voor ons ook absoluut niet duidelijk waarom we naar een containerpark moeten gaan dat we samen met Lille dienen te delen. De burgemeester verwijst graag naar het gezamenlijk containerpark van Dessel en Retie, maar dat is dan in totaal voor 20.000 inwoners. Een containerpark voor Kasterlee en Lille zou bijna 40.000 inwoners moeten dienen. Dat is te veel om goede dienstverlening te kunnen aanbieden.

Er is bij de bevolking ook helemaal geen draagvlak om een containerpark te creëren dat in beheer van IOK gaat zijn. Naast het feit dat dat duurder zal uitvallen voor onze inwoners, is er dan mogelijk ook geen plaats meer voor het gemeentepersoneel van het huidige containerpark, terwijl iedereen nochtans heel tevreden is over de huidige dienstverlening.

Tijdens de gemeenteraad werd het actiecomité uit Achterlee gesteund door verschillende oppositiepartijen. N-VA en Open Vld hielden een scherpe en gerichte tussenkomst bij monde van Jo Van de Water en Rita Thijs. Door die druk besliste het gemeentebestuur om deze plannen “voorlopig on hold te zetten”. De schrik om door dit dossier een zware verkiezingsnederlaag te lijden, zat er te zwaar in. Toch lijkt het ons duidelijk dat, indien CD&V na de verkiezingen in oktober dit jaar kan doorgaan met hun alleenheerschappij, er een IOK containerpark voor Lille en Kasterlee in Achterlee zal komen. Wij willen in elk geval geen beslissingen doordrukken waar de bevolking niet om vraagt. De keuze is aan u op 14 oktober!