Kastelse kaalkap gaat onverminderd voort

Op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Milieu

Uit de vele artikels en reacties die de voorbije maanden in de pers zijn verschenen, blijkt dat bosbeheer een gevoelig punt blijft voor heel wat inwoners. Reeds voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 en voor de klimaatmarsen, stelde onze fractie, toen nog gesteund door onze gewezen kartelpartner, klaar en duidelijk: de kaalkap moet stoppen.

De daad bij het woord voegend, legde onze fractie bij monde van raadslid Marcel Van Mechelen volgend voorstel ter beslissing voor op de gemeenteraad in maart van dit jaar:

- onmiddellijke stopzetting van alle lopende en/of nog geplande kaalkappingen;

- kaalgekapte stukken herbeplanten met participatie van alle Kastelse scholen;

- enkel nog uitdunning tolereren in het kader van verjonging van onze bossen;

- spontaan opgroeiende boompjes onaangeroerd laten;

- zoeken naar mogelijkheden om ons bosgebied verder uit te breiden.

Onze fractie werd door de meerderheid van CD&V en Open Vld niet gevolgd. De burgemeester gaf volgende redenen waarom hij voor de kaalkap was:

- natuur is een krachtig wapen tegen klimaatopwarming, niet alleen bossen;

- discussie mag niet herleid worden tot het planten van enkele bomen;

- kappingen zijn in het kader van bosbeheer;

- gecreëerde open plekken terug vol planten gaat tegen het beleid in;

- het gaat om natuurplannen: we creëren meer open plekken, meer fauna, meer flora.

Nochtans lazen we in het CD&V programma in aanloop naar de verkiezingen van mei 2019: “Een stapsgewijze afbouw van broeikasgasuitstoot gaat vaak hand in hand met het BESTRIJDEN van luchtvervuiling, waterverontreiniging, bodembedreiging, ONTBOSSING, verharding, ruimtebeslag. We planten meer bos met een bosuitbreidingsfonds.”

Hopelijk leidt voortschrijdend inzicht bij de Kastelse CD&V toch nog tot een maximale herbebossing. Tijd om de daad bij het woord te voegen. Oh ja, de andere meerderheidspartij, Open Vld, liet weten dat zij zich de voorbije jaren vergist heeft en nu toch ook voor de kaalkap zijn.