Verkeersremmer zorgt voor schade bij Tielenaars

Op 25 januari 2018

Sinds een aantal weken is de baan tussen Lichtaart en Tielen terug open na maandenlange werken. Eén van de nieuwigheden is een verkeersremmer bij het buiten rijden/binnen komen van Tielen (zie foto). Een verkeersremmer waar al heel wat banden op zijn kapot gereden de voorbije weken (zie foto). “De verkeersremmer is te hoog, de randen te scherp, het is er heel smal en vooral enorm donker ’s avonds. Dat is vragen om problemen,” aldus N-VA gemeenteraadslid Bart Van Ossel, die het punt gisteren op de gemeenteraad bracht.

Met overdreven snelheid hebben de ongevallen in elk geval niets te maken. Door de te hoge en de te scherpe rand is zelfs een aanraking bij beperkte snelheid al genoeg om kapotte banden te krijgen. N-VA gemeenteraadslid Bart Van Ossel: “Al op de eerste dag van de heropening van deze weg had er iemand haar banden kapot gereden op de nieuwe verkeersremmer, en sindsdien is het voor veel automobilisten al een bron van ergernis geweest. Vooral ’s avonds is het extra gevaarlijk, omdat de verkeersremmer niet verlicht is en de straatverlichting aan die plek blijkbaar verkeerd stond afgesteld, waardoor daar al weken maar aan halve kracht licht kon voorzien worden. Dat liet de schepen althans gisteren weten op de gemeenteraad”.

Van Ossel vroeg maatregelen van het gemeentebestuur, zodat de verkeersremmer terug de werking krijgt waarvoor het bedoeld is, namelijk een remmend effect creëren en niet langer voor kapotte autobanden zorgt. “De weg daar wat breder maken zal niet evident zijn, maar led-verlichting aanbrengen in de verkeersremmer en de randen minder scherp maken, moet perfect mogelijk zijn. Daarnaast is het natuurlijk wel bizar om te horen dat de straatverlichting daar blijkbaar de voorbije weken dus niet fel genoeg stond ingesteld. Een serieuze fout die waarschijnlijk heel wat onnodige schade heeft veroorzaakt,” aldus Van Ossel.

Het gemeentebestuur liet weten op de hoogte te zijn van de problemen en bekijkt welke maatregelen er mogelijk zijn.